ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Warmiński Związek Gmin
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Statut

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

STATUT WARMIŃSKIEGO ZWIĄZKU GMIN

Informacja ogłoszona dnia 2017-07-06 15:46:46 przez Marta Firlewicz

Akapit nr 1 - brak tytułu

Część I
Postanowienie ogólne
 
§ 1
 
Związek Gmin utworzony na podstawie uchwał rad gmin nosi nazwę
„Warmiński Związek Gmin” i dalej zwany jest „Związkiem”.
 
§ 2
 
Związek działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. Nr 13 poz. 74 z 1996r. z późn. zm.) oraz niniejszego statutu.
 
§ 3
  1. Związek wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność.
  2. Związek posiada osobowość prawną.
§ 4
 
  1. Związek tworzą gminy: Gietrzwałd, Świątki., Purda, Stawiguda, Dywity, Barczewo, Dobre Miasto, Jonkowo, Olsztynek.
  2. Związek jest organizacją dobrowolną i otwartą.
§ 5
 
Związek został utworzony na czas nieoznaczony.
 
§ 6
 
  1. Związek ma siedzibę w Olsztynie.
  2. Związek posiada własny znak graficzny stanowiący załącznik nr 1 do Statutu.
 
Część II
Zadania Związku
 
§ 7
 
  1. Związek przejmuje realizację przekazanych przez gminy- członków związku-następujących zadań publicznych
    1. wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej
    2. opracowanie i wdrażanie programu rozwoju i wykorzystania odnawialnych źródeł energii oraz upowszechnianie rozwiązań w zakresie poszanowania energii
    3. wspieranie i upowszechnianie programu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
    4. opracowanie i wdrażanie programu opieki nad bezdomnymi zwierzętami.
    5.  prowadzenie schroniska dla zwierząt bezdomnych na potrzeby gmin członków związku
  2. Związek przejmuje rolę koordynatora w działaniach jego członków w zakresie zachowania dziedzictwa kulturowego, gospodarki przestrzennej, w tym planowania i rozwoju infrastruktury technicznej i społecznej oraz wdrażania i promocji nowych produktów turystycznych w ramach potencjonalnego obszaru metropolitalnego i powiązań z aglomeracją Olsztyna.
  3. Związek wyraża opinie lub występuje z wnioskami w sprawach istotnych dla członków   Związku.
  4. Związek może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie zadań o charakterze użyteczności publicznej. W tym celu może tworzyć jednostki organizacyjne, w tym przedsiębiorstwa i wyposażać je w majątek.
 
§ 8
 
  1. Środki na realizacje zadań statutowych określonych w § 7, inne niż składka roczna określona w § 11, będą ponosiły gminy objęte realizowanym zadaniem proporcjonalnie do liczby mieszkańców stale zamieszkujących w gminie według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego, ustalonej przez urząd statystyczny.
  2. Przeznaczenie środków, o których mowa w ust.1 następuje w drodze uchwały Zgromadzenia i uchwał właściwych rad gmin – członków Związku wskazanych w pkt 1.
 
Część III
Członkostwo Związku
 
§ 9
Członkom Związku przysługuje prawo:
  1. udziału w zgromadzeniu poprzez przedstawicieli, z których każdy ma czynne i bierne prawo wyboru do organów Związku.
  2. podejmowanie inicjatyw i korzystania z usług świadczonych przez Związek.
 
§ 10
Członkowie związku zobowiązani są do:
  1. przestrzegania postanowień statutu, regulaminów, uchwał zgromadzenia,
  2. czynnego udziału w pracach Związku.
  3. płacenia świadczeń na rzecz Związku.
 
§ 11
 
  1. Członkowie Związku zobowiązani są do wpłacania składki rocznej.
  2. Składka ustalana jest proporcjonalnie do liczby mieszkańców stale zamieszkałych w gminie według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego ustalonego przez urząd statystyczny.
  3. Składki na rzecz Związku będą płatne w ratach kwartalnych do końca pierwszego miesiąca każdego kwartału.
  4. Wniesione składki stanowią majątek Związku.
 
§ 12
Członkostwo w Związku ustaje w razie:
  1. wystąpienie członka ze Związku,
  2. wykluczenia członka ze Związku,
  3. zniesienia gminy.
 
 
§ 13
 
  1. Zmiana granic gminy nie powoduje ustania członkostwa ze Związku, jednakże gmina jest zobowiązana do powiadomienia o zmianie jej granic.
  2. Rada gminy może wystąpić o zmianę rodzaju i wysokości świadczeń, jeżeli zmiana granicy wpłynęła na zmniejszenie świadczeń Związku na rzecz gminy.
 
§ 14
 
Członek Związku może wystąpić ze Związku na koniec roku obrachunkowego z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia.
 
§ 15
 
  1. Związek może wykluczyć członka w przypadku:
    1. udowodnionego działania na szkodę Związku,
    2. nie wywiązania się z zobowiązań wobec Związku,
    3. nie stosowania się do przepisów obowiązujących w Związku, a zwłaszcza postanowień statutu.
  2. Zgromadzenie zobowiązane jest do powiadomienia gminy o zamiarze wykluczenia jej ze Związku najpóźniej na 3 miesiące przed dniem wykluczenia.
  3. O wykluczeniu członka ze Związku stanowi Zgromadzenie w drodze uchwały.
 
§ 16
 
Wykluczonemu lub występującemu członkowi Związku nie przysługuje zwrot wniesionego majątku.
 
Część IV
Organy Związku
 
§ 17
Organami Związku są:
  1. zgromadzenie związku, które jest organem stanowiącym i kontrolnym Związku, zwane dalej „Zgromadzeniem”,
  2. zarząd Związku, który jest organem wykonawczym, zwanym dalej „Zarządem”.
 
§ 18
 
  1. W skład Zgromadzenia wchodzą: burmistrzowie, wójtowie poszczególnych gmin oraz  po jednym przedstawicielu wybranym przez każdą z rad gminy.
  2. Poza osobami wymienionymi w ust. 1 gmina, której ilość mieszkańców przekracza 10 tys. jest reprezentowana dodatkowo przez jednego przedstawiciela na każde rozpoczęte
  3. tyś mieszkańców danej gminy zgodnie z zasadami określonymi w §11.
 
§ 19
 
Kadencja Zgromadzenia jest równa kadencji rad gmin.
 
 
§ 20
 
Do właściwości Zgromadzenia należy:
  1. wybór i odwołanie Zarządu, określenie kierunków jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z działalności,
  2. określenie wysokości diet lub wynagrodzeń członków Zarządu i wysokości diet dla członków Zgromadzenia,
  3. powołanie i odwołanie skarbnika Związku,
  4. powołanie Komisji Rewizyjnej,
  5. uchwalenie budżetu Związku oraz przyjmowanie sprawozdań z realizacji budżetu Związku i udzielenie lub nieudzielanie zarządowi absolutorium z tego tytułu,
  6. ustalenie wysokości i rodzaju świadczeń na rzecz Związku,
  7. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych związku przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:    
    1. zasad nabycia i obciążania nieruchomości Związku,
    2. zaciąganie długoterminowych pożyczek,
    3. ustalania wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągnąć zobowiązania,
    4. podejmowanie uchwał w sprawach przystąpienia nowego członka do Związku oraz wykluczenie członka ze Związku,
  8.  uchwalanie zmian w statucie Związku.
 
§ 21
 
  1. Zgromadzenie wybiera ze swego grona Przewodniczącego Zgromadzenia i jego Zastępcę.
  2. Przewodniczący Zgromadzenia:
    1. zwołuje i organizuje pracę Zgromadzenia, przewodniczy jego posiedzeniom,
    2. reprezentuje Zgromadzenie w okresie miedzy posiedzeniami Zgromadzenia,
    3. zawiera w imieniu Zgromadzenia umowy o pracę z Przewodniczącym Zarządu.
 
§ 22
 
  1. Posiedzenia Zgromadzenia zwoływane są co najmniej dwa razy w ciągu roku.
  2. Pierwsze posiedzenie Zgromadzenia organizuje oraz przewodniczy obradom najstarszy wiekiem przedstawiciel w Zgromadzeniu.
  3. Na wniosek Zarządu lub co najmniej ¼ członków Zgromadzenia, Przewodniczący Zgromadzenia zwołuje posiedzenie Zgromadzenia w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku.
  4. O zwołaniu posiedzenia członkowie Związku powinni być powiadomieni pisemnie co najmniej na 7 dni przed terminem obrad.
 
§ 23
 
  1. Posiedzenia Zgromadzenia są protokołowane, a protokół powinien być przyjęty przez Zgromadzenie na następnym posiedzeniu.
  2. Obrady Zgromadzenia są jawne, jednak uchwałą Zgromadzenia można wyłączyć jawność całości lub część obrad.
 
§ 24
 
  1. Uchwały Zgromadzenia są podejmowane bezwzględna większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.
  2. Członek Zgromadzenia może wnieść pisemny sprzeciw w stosunku do uchwały Zgromadzenia w ciągu 7 dni od daty jej podjęcia.
  3. Wniesienie sprzeciwu wstrzymuje wykonanie uchwały i wymaga ponownego rozpatrzenia sprawy.
  4. Sprzeciw nie może być zgłoszony do uchwały podjętej w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy.
 
§ 25
 
  1. Zarząd Związku stanowią:
    1. Przewodniczący Zarządu Związku,
    2. Zastępca Przewodniczącego Zarządu Związku,
    3. Członkowie Zarządu  w liczbie czterech
 
§ 25a
 
Po upływie kadencji Zgromadzenia, Zarząd pełni swoją funkcję do czasu wyboru nowego Zarządu.
 
§ 26
 
  1. Zgromadzenie wybiera Przewodniczącego Zarządu Związku bezwzględną większością głosów statutowego składu Zgromadzenia.
  2. Przewodniczącym lub jednym z pozostałych członków Zarządu może być osoba spoza Zgromadzenia Związku.
 
§ 27
 
Zgromadzenie wybiera zastępcę Przewodniczącego Zarządu oraz pozostałych członków Zarządu na wniosek Przewodniczącego Zarządu bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.
 
§ 28
 
  1. Zgromadzenie odwołuje Zarząd lub poszczególnych jego członków bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.
  2. W razie odwołania Zarządu Zgromadzenie powołuje w ciągu miesiąca nowy Zarząd, a do czasu powołania Zarządu obowiązki Zarządu wykonuje dotychczasowy Zarząd.
 
§ 29
 
  1. Do zakresu działania Zarządu należą sprawy Związku niezastrzeżone statutem dla Zgromadzenia.
  2. W szczególności do zakresu działania Zarządu należą:
    1. przygotowanie projektów uchwał Zgromadzenia,
    2. określenie sposobu wykonania uchwał Zgromadzenia,
    3. sporządzanie projektu budżetu Związku,
    4. uchwalanie planów bieżącej działalności Związku,
    5. wykonywanie uchwał Zgromadzenia Związku,
    6. składanie Zgromadzeniu sprawozdań z działalności, z wykonania budżetu i stanu majątkowego Związku.
    7. wykonywanie budżetu Związku.
 
§ 30
 
Do właściwości Przewodniczącego Zarządu należy:
  1. organizowanie pracy Zarządu,
  2. uczestniczenie w posiedzeniach Zgromadzenia,
  3. prowadzenie korespondencji,
  4. zawieranie umów o pracę z pracownikami zatrudnionymi w administracji Związku.
 
§ 31
 
Do ważności czynności, na podstawie której może powstać zobowiązanie finansowe, potrzeba obok podpisu Przewodniczącego Zarządu lub Zastępcy, także podpisu jednego członka Zarządu oraz kontrasygnaty Skarbnika Związku lub osoby przez niego upoważnionej.
 
§ 32
 
  1. Zgromadzenie kontroluje działalność Zarządu, w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.
  2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą trzy osoby, z wyłączeniem osób wymienionych w § 25 Statutu i Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Zgromadzenia.
  3. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu Związku i występuje z wnioskiem do Zgromadzenia Związku w sprawie udzielania lub nie udzielenia absolutorium Zarządowi. Wniosek podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
  4. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Zgromadzenie w zakresie kontroli.
 
§ 32a
 
Zgromadzenie może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań ustalając przedmiot działania oraz stan osobowy.
 
Część V
Majątek i gospodarka Związku
 
§ 33
 
  1. Majątek Związku jest odrębny od majątku członków i jest odrębnie zarządzany.
  2. Księgowość Związku jest prowadzona odrębnie od księgowości poszczególnych członków Związku.
  3. Zasady finansowania wspólnych inwestycji i remontów ustala Zgromadzenie w drodze uchwały.
 
§ 34
 
  1. Dochodami Związku są:
    1. wkłady i składki członkowskie,
    2. dochody z majątku, zakładów i urządzeń Związku,
    3. dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie użyteczności publicznej,
    4. spadki, zapisy i darowizny.
  2. Dochody Związku użyte są na prowadzenie Związku.
 
 
§ 35
 
  1. Za zobowiązania wobec osób trzecich Związek odpowiada całym swoim majątkiem.
  2. Za zobowiązania Związku gminy – członkowie Związku nie ponoszą odpowiedzialności.
  3. Za prowadzenie księgowości Związku odpowiada Skarbnik Związku.
 
§ 36
 
Do gospodarki finansowej Związku stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce finansowej gmin.
 
Część VI
Zasady korzystania z obiektów i urządzeń Związku.
 
§ 37
 
  1. Mieszkańcy gmin będących członkami Związku mają pierwszeństwo w korzystaniu z obiektów i urządzeń Związku.
  2. Wszystkie gminy wchodzące w skład Związku korzystają z obiektów i urządzeń Związku na równych prawach.
 
Część VII
Zmiany w składzie i rozwiązanie Związku.
 
§ 38
 
  1. Z wnioskiem o przystąpienie do Związku występuje rada gminy.
  2. Do wniosku dołącza się uchwały zawierające deklarację przystąpienia do Związku i dotyczącą Statutu.
  3. Przyjęcie do Związku wymaga uchwał rad gmin – członków Związku oraz uchwały Zgromadzenia o przyjęciu w poczet członków.
  4. Gmina informuje Wojewodę Warmińsko-Mazurskiego o zamiarze przystąpienia do Związku.
 
§ 39
 
  1. 1.Rozwiązanie Związku następuje:
    1. na mocy zgodnych uchwał rad gmin – członków Związku
    2. gdy liczba członków Związku spadnie poniżej trzech
 
§ 40
 
Likwidatora Związku powołuje Zgromadzenie. Do obowiązków likwidatora należy przeprowadzenie szczegółowej kontroli dokumentacji Związku i opracowanie planu likwidacji Związku.
 
§ 41
 
Po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia planu likwidacji członkowie Związku przejmują przypadające im części majątku i zobowiązań.
 
§ 41a
 
  1. 1.W przypadku likwidacji Związku jego majątek, po zaspokojeniu wszystkich zobowiązań i roszczeń, przechodzi na rzecz członków Związku w proporcjach ustalonych dla składek.
  2. 2.Pierwszeństwo do przejęcia zakładów i urządzeń Związku maja te gminy, na obszarze, których owe urządzenia i zakłady się znajdują.
  3. 3.Na przejmującym majątek ciąży obowiązek spłacenia pozostałych członków na zasadach określonych w ust. 1.
  4. 4.W przypadku odmowy  przyjęcia majątku w związku z punktami 2 i 3 majątek wystawia się do sprzedaży , a uzyskane środki dzieli się zgodnie z pkt 1 .
 
Część VIII
Nadzór nad Związkiem
 
§ 42
 
Nadzór nad Związkiem sprawuje Wojewoda Warmińsko-Mazurski i Regionalna Izba Obrachunkowa w Olsztynie.
 
§ 43
 
Zakres i sposób nadzoru określa ustawa o samorządzie terytorialnym.
 
 
 
Część IX
Postanowienia końcowe
 
§ 44
 
Postanowienia Statutu wchodzą w życie z dniem jego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
 
§ 45
 
Zmiana Statutu Związku następuje w trybie przewidzianym dla jego ustanowienia.

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Warmiński Związek Gmin
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Ewa Malińska
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2017-07-06
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Janusz Sypiański
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2017-07-06 15:46:32
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2017-07-06 15:46:46
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2017-12-14 18:46:54
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
3325 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony