ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Warmiński Związek Gmin
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Statut

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

STATUT WARMIŃSKIEGO ZWIĄZKU GMIN

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2017-07-06 15:46:46 przez Marta Firlewicz

Akapit nr - brak tytułu

Część I
Postanowienie ogólne
 
§ 1
 
Związek Gmin utworzony na podstawie uchwał rad gmin nosi nazwę
„Warmiński Związek Gmin” i dalej zwany jest „Związkiem”.
 
§ 2
 
Związek działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. Nr 13 poz. 74 z 1996r. z późn. zm.) oraz niniejszego statutu.
 
§ 3
  1. Związek wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność.
  2. Związek posiada osobowość prawną.
§ 4
 
  1. Związek tworzą gminy: Gietrzwałd, Świątki., Purda, Stawiguda, Dywity, Barczewo, Dobre Miasto, Jonkowo, Olsztynek.
  2. Związek jest organizacją dobrowolną i otwartą.
§ 5
 
Związek został utworzony na czas nieoznaczony.
 
§ 6
 
  1. Związek ma siedzibę w Olsztynie.
  2. Związek posiada własny znak graficzny stanowiący załącznik nr 1 do Statutu.
 
Część II
Zadania Związku
 
§ 7
 
1.Związek przejmuje realizację przekazanych przez gminy- członków związku-następujących zadań publicznych
1)wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej
2)opracowanie i wdrażanie programu rozwoju i wykorzystania odnawialnych źródeł energii oraz upowszechnianie rozwiązań w zakresie poszanowania energii
3)wspieranie i upowszechnianie programu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
4)opracowanie i wdrażanie programu opieki nad bezdomnymi zwierzętami.
5) prowadzenie schroniska dla zwierząt bezdomnych na potrzeby gmin członków związku
2.Związek przejmuje rolę koordynatora w działaniach jego członków w zakresie zachowania dziedzictwa kulturowego, gospodarki przestrzennej, w tym planowania i rozwoju infrastruktury technicznej i społecznej oraz wdrażania i promocji nowych produktów turystycznych w ramach potencjonalnego obszaru metropolitalnego i powiązań z aglomeracją Olsztyna.
3.Związek wyraża opinie lub występuje z wnioskami w sprawach istotnych dla członków   Związku.
4.Związek może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie zadań o charakterze użyteczności publicznej. W tym celu może tworzyć jednostki organizacyjne, w tym przedsiębiorstwa i wyposażać je w majątek.
 
§ 8
 
1.Środki na realizacje zadań statutowych określonych w § 7, inne niż składka roczna określona w § 11, będą ponosiły gminy objęte realizowanym zadaniem proporcjonalnie do liczby mieszkańców stale zamieszkujących w gminie według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego, ustalonej przez urząd statystyczny.
2.Przeznaczenie środków, o których mowa w ust.1 następuje w drodze uchwały Zgromadzenia i uchwał właściwych rad gmin – członków Związku wskazanych w pkt 1.
 
Część III
Członkostwo Związku
 
§ 9
Członkom Związku przysługuje prawo:
1)udziału w zgromadzeniu poprzez przedstawicieli, z których każdy ma czynne i bierne prawo wyboru do organów Związku.
2)podejmowanie inicjatyw i korzystania z usług świadczonych przez Związek.
 
§ 10
Członkowie związku zobowiązani są do:
1)przestrzegania postanowień statutu, regulaminów, uchwał zgromadzenia,
2)czynnego udziału w pracach Związku.
3)płacenia świadczeń na rzecz Związku.
 
§ 11
 
1.Członkowie Związku zobowiązani są do wpłacania składki rocznej.
2.Składka ustalana jest proporcjonalnie do liczby mieszkańców stale zamieszkałych w gminie według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego ustalonego przez urząd statystyczny.
3.Składki na rzecz Związku będą płatne w ratach kwartalnych do końca pierwszego miesiąca każdego kwartału.
4.Wniesione składki stanowią majątek Związku.
 
§ 12
Członkostwo w Związku ustaje w razie:
1)wystąpienie członka ze Związku,
2)wykluczenia członka ze Związku,
3)zniesienia gminy.
 
 
§ 13
 
1.Zmiana granic gminy nie powoduje ustania członkostwa ze Związku, jednakże gmina jest zobowiązana do powiadomienia o zmianie jej granic.
2.Rada gminy może wystąpić o zmianę rodzaju i wysokości świadczeń, jeżeli zmiana granicy wpłynęła na zmniejszenie świadczeń Związku na rzecz gminy.
 
§ 14
 
Członek Związku może wystąpić ze Związku na koniec roku obrachunkowego z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia.
 
§ 15
 
1.Związek może wykluczyć członka w przypadku:
1)udowodnionego działania na szkodę Związku,
2)nie wywiązania się z zobowiązań wobec Związku,
3)nie stosowania się do przepisów obowiązujących w Związku, a zwłaszcza postanowień statutu.
2.Zgromadzenie zobowiązane jest do powiadomienia gminy o zamiarze wykluczenia jej ze Związku najpóźniej na 3 miesiące przed dniem wykluczenia.
3.O wykluczeniu członka ze Związku stanowi Zgromadzenie w drodze uchwały.
 
§ 16
 
Wykluczonemu lub występującemu członkowi Związku nie przysługuje zwrot wniesionego majątku.
 
Część IV
Organy Związku
 
§ 17
Organami Związku są:
1)zgromadzenie związku, które jest organem stanowiącym i kontrolnym Związku, zwane dalej „Zgromadzeniem”,
2)zarząd Związku, który jest organem wykonawczym, zwanym dalej „Zarządem”.
 
§ 18
 
1.W skład Zgromadzenia wchodzą: burmistrzowie, wójtowie poszczególnych gmin oraz  po jednym przedstawicielu wybranym przez każdą z rad gminy.
2.Poza osobami wymienionymi w ust. 1 gmina, której ilość mieszkańców przekracza 10 tys. jest reprezentowana dodatkowo przez jednego przedstawiciela na każde rozpoczęte
5 tyś mieszkańców danej gminy zgodnie z zasadami określonymi w §11.
 
§ 19
 
Kadencja Zgromadzenia jest równa kadencji rad gmin.
 
 
§ 20
 
Do właściwości Zgromadzenia należy:
1)wybór i odwołanie Zarządu, określenie kierunków jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z działalności,
2)określenie wysokości diet lub wynagrodzeń członków Zarządu i wysokości diet dla członków Zgromadzenia,
3)powołanie i odwołanie skarbnika Związku,
4)powołanie Komisji Rewizyjnej,
5)uchwalenie budżetu Związku oraz przyjmowanie sprawozdań z realizacji budżetu Związku i udzielenie lub nieudzielanie zarządowi absolutorium z tego tytułu,
6)ustalenie wysokości i rodzaju świadczeń na rzecz Związku,
7)podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych związku przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:    
a)zasad nabycia i obciążania nieruchomości Związku,
b)zaciąganie długoterminowych pożyczek,
c)ustalania wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągnąć zobowiązania,
d)podejmowanie uchwał w sprawach przystąpienia nowego członka do Związku oraz wykluczenie członka ze Związku,
8) uchwalanie zmian w statucie Związku.
 
§ 21
 
1.Zgromadzenie wybiera ze swego grona Przewodniczącego Zgromadzenia i jego Zastępcę.
2.Przewodniczący Zgromadzenia:
1)zwołuje i organizuje pracę Zgromadzenia, przewodniczy jego posiedzeniom,
2)reprezentuje Zgromadzenie w okresie miedzy posiedzeniami Zgromadzenia,
3)zawiera w imieniu Zgromadzenia umowy o pracę z Przewodniczącym Zarządu.
 
§ 22
 
1.Posiedzenia Zgromadzenia zwoływane są co najmniej dwa razy w ciągu roku.
2.Pierwsze posiedzenie Zgromadzenia organizuje oraz przewodniczy obradom najstarszy wiekiem przedstawiciel w Zgromadzeniu.
3.Na wniosek Zarządu lub co najmniej ¼ członków Zgromadzenia, Przewodniczący Zgromadzenia zwołuje posiedzenie Zgromadzenia w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku.
4.O zwołaniu posiedzenia członkowie Związku powinni być powiadomieni pisemnie co najmniej na 7 dni przed terminem obrad.
 
§ 23
 
1.Posiedzenia Zgromadzenia są protokołowane, a protokół powinien być przyjęty przez Zgromadzenie na następnym posiedzeniu.
2.Obrady Zgromadzenia są jawne, jednak uchwałą Zgromadzenia można wyłączyć jawność całości lub część obrad.
 
§ 24
 
1.Uchwały Zgromadzenia są podejmowane bezwzględna większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.
2.Członek Zgromadzenia może wnieść pisemny sprzeciw w stosunku do uchwały Zgromadzenia w ciągu 7 dni od daty jej podjęcia.
3.Wniesienie sprzeciwu wstrzymuje wykonanie uchwały i wymaga ponownego rozpatrzenia sprawy.
4.Sprzeciw nie może być zgłoszony do uchwały podjętej w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy.
 
§ 25
 
1.Zarząd Związku stanowią:
1)Przewodniczący Zarządu Związku,
2)Zastępca Przewodniczącego Zarządu Związku,
3)Członkowie Zarządu  w liczbie czterech
 
§ 25a
 
Po upływie kadencji Zgromadzenia, Zarząd pełni swoją funkcję do czasu wyboru nowego Zarządu.
 
§ 26
 
1.Zgromadzenie wybiera Przewodniczącego Zarządu Związku bezwzględną większością głosów statutowego składu Zgromadzenia.
2.Przewodniczącym lub jednym z pozostałych członków Zarządu może być osoba spoza Zgromadzenia Związku.
 
§ 27
 
Zgromadzenie wybiera zastępcę Przewodniczącego Zarządu oraz pozostałych członków Zarządu na wniosek Przewodniczącego Zarządu bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.
 
§ 28
 
1.Zgromadzenie odwołuje Zarząd lub poszczególnych jego członków bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.
2. W razie odwołania Zarządu Zgromadzenie powołuje w ciągu miesiąca nowy Zarząd, a do czasu powołania Zarządu obowiązki Zarządu wykonuje dotychczasowy Zarząd.
 
§ 29
 
1. Do zakresu działania Zarządu należą sprawy Związku niezastrzeżone
     statutem dla Zgromadzenia.
2.  W szczególności do zakresu działania Zarządu należą:
     1) przygotowanie projektów uchwał Zgromadzenia,
     2) określenie sposobu wykonania uchwał Zgromadzenia,
     3) sporządzanie projektu budżetu Związku,
     4) uchwalanie planów bieżącej działalności Związku,
     5) wykonywanie uchwał Zgromadzenia Związku,
     6) składanie Zgromadzeniu sprawozdań z działalności, z wykonania budżetu i
         stanu majątkowego Związku.
     7) wykonywanie budżetu Związku.
 
§ 30
 
Do właściwości Przewodniczącego Zarządu należy:
1)organizowanie pracy Zarządu,
2)uczestniczenie w posiedzeniach Zgromadzenia,
3)prowadzenie korespondencji,
4)zawieranie umów o pracę z pracownikami zatrudnionymi w administracji Związku.
 
§ 31
 
Do ważności czynności, na podstawie której może powstać zobowiązanie finansowe, potrzeba obok podpisu Przewodniczącego Zarządu lub Zastępcy, także podpisu jednego członka Zarządu oraz kontrasygnaty Skarbnika Związku lub osoby przez niego upoważnionej.
 
§ 32
 
1.Zgromadzenie kontroluje działalność Zarządu, w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.
2.W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą trzy osoby, z wyłączeniem osób wymienionych w § 25 Statutu i Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Zgromadzenia.
3.Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu Związku i występuje z wnioskiem do Zgromadzenia Związku w sprawie udzielania lub nie udzielenia absolutorium Zarządowi. Wniosek podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
4.Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Zgromadzenie w zakresie kontroli.
 
§ 32a
 
Zgromadzenie może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań ustalając przedmiot działania oraz stan osobowy.
 
Część V
Majątek i gospodarka Związku
 
§ 33
 
1. Majątek Związku jest odrębny od majątku członków i jest odrębnie zarządzany.
2. Księgowość Związku jest prowadzona odrębnie od księgowości poszczególnych
    członków Związku.
3. Zasady finansowania wspólnych inwestycji i remontów ustala Zgromadzenie w
   drodze uchwały.
 
§ 34
 
1.Dochodami Związku są:
1)wkłady i składki członkowskie,
2)dochody z majątku, zakładów i urządzeń Związku,
3)dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie użyteczności publicznej,
4)spadki, zapisy i darowizny.
2.Dochody Związku użyte są na prowadzenie Związku.
 
 
§ 35
 
1.Za zobowiązania wobec osób trzecich Związek odpowiada całym swoim majątkiem.
2.Za zobowiązania Związku gminy – członkowie Związku nie ponoszą odpowiedzialności.
3.Za prowadzenie księgowości Związku odpowiada Skarbnik Związku.
 
§ 36
 
Do gospodarki finansowej Związku stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce finansowej gmin.
 
Część VI
Zasady korzystania z obiektów i urządzeń Związku.
 
§ 37
 
1.Mieszkańcy gmin będących członkami Związku mają pierwszeństwo w korzystaniu z obiektów i urządzeń Związku.
2.Wszystkie gminy wchodzące w skład Związku korzystają z obiektów i urządzeń Związku na równych prawach.
 
Część VII
Zmiany w składzie i rozwiązanie Związku.
 
§ 38
 
1.Z wnioskiem o przystąpienie do Związku występuje rada gminy.
2.Do wniosku dołącza się uchwały zawierające deklarację przystąpienia do Związku i dotyczącą Statutu.
3.Przyjęcie do Związku wymaga uchwał rad gmin – członków Związku oraz uchwały Zgromadzenia o przyjęciu w poczet członków.
4.Gmina informuje Wojewodę Warmińsko-Mazurskiego o zamiarze przystąpienia do Związku.
 
§ 39
 
1.Rozwiązanie Związku następuje:
1)na mocy zgodnych uchwał rad gmin – członków Związku
2)gdy liczba członków Związku spadnie poniżej trzech
 
§ 40
 
Likwidatora Związku powołuje Zgromadzenie. Do obowiązków likwidatora należy przeprowadzenie szczegółowej kontroli dokumentacji Związku i opracowanie planu likwidacji Związku.
 
§ 41
 
Po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia planu likwidacji członkowie Związku przejmują przypadające im części majątku i zobowiązań.
 
§ 41a
 
1.W przypadku likwidacji Związku jego majątek, po zaspokojeniu wszystkich zobowiązań i roszczeń, przechodzi na rzecz członków Związku w proporcjach ustalonych dla składek.
2.Pierwszeństwo do przejęcia zakładów i urządzeń Związku maja te gminy, na obszarze, których owe urządzenia i zakłady się znajdują.
3.Na przejmującym majątek ciąży obowiązek spłacenia pozostałych członków na zasadach określonych w ust. 1.
4.W przypadku odmowy  przyjęcia majątku w związku z punktami 2 i 3 majątek wystawia się do sprzedaży , a uzyskane środki dzieli się zgodnie z pkt 1 .
 
Część VIII
Nadzór nad Związkiem
 
§ 42
 
Nadzór nad Związkiem sprawuje Wojewoda Warmińsko-Mazurski i Regionalna Izba Obrachunkowa w Olsztynie.
 
§ 43
 
Zakres i sposób nadzoru określa ustawa o samorządzie terytorialnym.
 
 
 
Część IX
Postanowienia końcowe
 
§ 44
 
Postanowienia Statutu wchodzą w życie z dniem jego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
 
§ 45
 
Zmiana Statutu Związku następuje w trybie przewidzianym dla jego ustanowienia.
« powrót do poprzedniej strony